A világelső vízszintezhető gömbfej
ÜDVÖZÖLJÜK
Belépés / Regisztráció

Állványok, és az éles kép

Sok évtizeddel ezelőtt dr. Tildy Zoltán a jó (kellően stabil) állványt a fotósok legfontosabb kiegészítőjének tartotta, a rossz állványt viszont a legfölöslegesebb tehernek. Ez az alapvetés máig érvényes. Tapasztalt fotósok sokasága igazolja, hogy a jó állvány az, stabil, könnyen kezelhető, kellően könnyű és sokoldalúan használható. Mégsem könnyű eligazodni a jelenlegi széles választékban, amikor döntenünk kell. Az állványválasztást nem igazán szolgálják olyan független tesztek és hiteles paraméterek amikre támaszkodhatunk. Mégis van néhány szempont, ami kapaszkodót jelenthet és a gyári adatokból kiolvashatók. Méret, terhelhetőség, a legkisebb magasság amin használható illetve a legnagyobb magassága, súlya.
Hogy ez elegendő e? Hát nem mindig.

Miért is van szükség állványra?

Egyre elterjedtebb a stabilizátorok használata, ezek elvileg szintén az éles kép megszületését szolgálják! A fotózás számos területén alapkövetelmény a technikai perfekcionalizmus, a kiváló lencsék képalkotásának és a nagyfelbontású vázak teljesítményének maximális kihasználása. Megdőlni látszik az az ökölszabály miszerint a kellő élesség eléréshez a gyújtótávolság reciprokát kell a kézben tartott fényképezőgépek esetében exponálnunk, azaz egy 300 mm optika estében 1/250 helyett inkább a 1/500 vagy a fölötti záridő a kívánatos. Ilyenkor több alternatíva közül választhatunk, rendelkezésre áll a beépített stabilizátor, ami 2-3 záridővel hosszabb időt enged meg, látszólag élességromlás nélkül. Vagy magasabbra emeljük a gépünk érzékenységét, esetleg ezeket kombináljuk. A legjobb azonban, ha állványra helyezzük a gépünket.

Mi szól az állványhasználat mellett?

A stabilizátorok eltérő módon, de vagy egy optikai elem mozgatásával, ami a lencsék képalkotását gyengítik, vagy a szenzor mozgatásával kompenzálják a bemozdulás hatását, de azt ki nem zárják! Egy bármely jó stabilizátor használata sem biztosíthatja azt a képélességét, amit egy stabil állványról elérhetünk. (Vannak persze helyzetek, amikor a képstabilizátor az egyedüli megoldás, pl. csónakban, tömegben, elefánt háton…)
Akkor még arról nem is beszéltünk, hogy a precízen megválasztott kompozíció beállítását, illetve annak megtartását sem tudjuk állvány nélkül megvalósítani! Még akkor sem, ha a felszerelésünk kis súlyú, nem hogy akkor, amikor terjedelmes gépet, vagy igen hosszú optikát használunk.
A vízszintes horizont, a kontrollált perspektívák megkövetelik, a precíz beállítást. Közép vagy nagyformátumú gép kézből szinte használhatatlan. Nagy teleobjektívek kézből való megtartása igen fáradtságos és bizonytalan eredményre is vezet.
Hasonlóan problematikus a fotózás a talajszinthez, vagy a vízfelszínhez közel. Ezeket a gondokat hatványozottan növeli, ha mozgó téma követése közben kell ügyelnünk a környezetei elemek vízszintességére, a horizont vízszintjére, vagy a háttér meghatározó elemeinek dőlésére.
Ilyenkor kiemelt fontossága van az állványnak, aminek nélkülözhetetlen eleme az állványfej, amin keresztül a felszerelésünket az állványoz csatlakoztatjuk.
A kereskedelmi forgalomban a fenti feladatok megoldásához általánosan néhány alap állványfej közül választhatunk, amik közül kiemelkednek a gömbfejek, a különböző karos kivitelű 2D-s, 3D-s döntőfejek. Ide értve a videó fejeket, valamint a különböző Gimbalokat/Sideckikeket. (Ez utóbbiaknak nincs elfogadott magyar nevük, de ha „objektívhintáknak” nevezem őket, akkor mindenki el tudja képzelni ezek működését.)

Nézzük ezen állványfejek legfőbb ismérveit, és alkalmazhatóságukat:

A gömbfejek

A csaknem évszázados jelenlétüket a roppant egyszerű megoldásuk igazolja. A minden irányba állítható gömbhöz csatlakoztatott gépünket, viszonylag gyorsan, csaknem bármilyen pozícióba beállíthatjuk, ott rögzíthetjük. A fej mérete a használt felszereléshez választható, nem bonyolult a működése, tartós. A gyengeségei akkor nyilvánulnak meg, ha használat közben a követnünk kell a témát, mert vagy lemondunk a kép vízszintességéről, a perspektíva megőrzéséről, vagy minden kép előtt gondosan újra állatjuk azt. Nem egy kényelmes és gyors lehetőség! Gyakran ehhez külön –drága- kiegészítők is szükségesek, mert még a csúcskategóriás gömbfejek sem feltétlen tartalmaznak vízszintezőt.

A 2D-, 3D-s döntőfejek, videó-fejek

Mindenki előtt felsejlenek ezek az jellemzően karos, nagy kiterjedésű fejek, amik megoldást kínálnak a gömbfejek hiányosságainak pótlására. A 2D-s döntőfejek képesek az oldalirányú mozgás, és az előre hátra döntés külön beállítására. (A 3D-s fej a gépet képes álló formátumra, portréállásba is kidönteni.) Ezek a fejek jobbára stúdiókörülmények között használatosak, nem teszik lehetővé a gyors témaváltást. Nem szívesen utaznánk vele, és sokszor idegesítő, hogy útban van, vagy nem esik kézre a beállító kar. A video fejek olyan 2D-s megoldások, amik gondoskodnak a 2Ds fejek mozgásainak finom csillapításáról, nagyobb lencsék stabil megtartásáról. Igaz néha túl nagy ellenállást fejtenek ki a gyorsabb témák kapásból való követésével szemben. De ne felejtkezzünk el arról, hogy ezeket a fejeket is be kell vízszintezni, amit a három láb segítségével körülményesem tehetünk meg, és a vízszintezést az állvány legcsekélyebb megmozdítása után újra és újra meg is kell ismételnünk! Ennek az időtrabló nehézségnek veszi elejét egy vízszintező alap (leveling base) ami használatával rövidül ez az idő, de ez további plusz kg-okkal emeli ezeknek az egyébként sem könnyű megoldásoknak a méretét, tömegét, a költségei mellett…

Gimbal, Sideckik (objektívhinták)

Az elmúlt évtizedekben közelről figyelhettem meg a 90-es évek elején gyakorlatilag még ritkaságszámba menő nagy teleobjektívek elterjedését. Mára a természet és sportfotózást végzők „alapobjektívei” 300 mm-től kezdődnek! A gyújtótávolság mellett ezen optikák tömege okoz nehézséget. Ki akarná, vagy tudná, órákon keresztül mozdulatlanul kézben tartani a gyakran a gépvázakkal együtt 4-5 kg-os súlyú felszerelését? Ezen nagytömegű teleobjektívek vezettek a Gimbal fejek (illetve azok egyszerűbb változatához a Sideckikkek) megjelenéséhez.
Milyen előnnyel kecsegtetik ezek az “objektívhinták” a felhasználókat?
A tömeg-középpont precíz beállításával leveszik a terhelést a fotós válláról. Az optika kellő gyorsasággal alkalmas a mozgó témák követésére, szemben a gömbfejek, döntőfejek, videófejek lassúságával. Mivel fizetünk ezért a könnyedségért? Ha nem akarunk lemondani a vízszintes horizontról, a Gimball fejek alá nem nélkülözhetünk egy kellő méretű/stabilitású vízszintező egységet. Ha Sideckik mellett döntünk, akkor egy rendkívül masszív gömbfej nélkül az használhatatlan! De az igazi “nehézséget” az igen nagy terjedelme és a nagy súlya jelenti, ami a legrövidebb utazást is megkeseríti, legyen az repülőút, vagy gyalogtúra! Mind emellett elég problematikus a hosszabb záridők mellett a berázás-mentesség biztosítása, amihez különböző trükköket kell begyakorolni, amik vagy működnek, vagy nem. Még is csak bizarr, hogy a berázásmentességet attól az eszköztől várjuk, ami természeténél fogva úgy leng, mint egy hajóhinta…
A fenti szempontokat egészítsük ki azzal, hogy ezek az eszközök (gömbfejek, 2D-s, videófej, Gimball) egymással nem helyettesíthetőek, ezekből minimum kettőre is szükségünk lehet, a kötelező vízszintező egységen túl.

Helyettesíthetőség: mit is értek alatta?

Mint látjuk a gömbfej csak a statikus beállítások estén ad biztonságot. Önmagában nem alkalmazható a fotós témák mindegyikénél, ha pl. a makro-fotózás mellett, szakszerűen akarunk használni hosszabb teleobjektívet, nem nélkülözhetünk más állványfejet, ami vagy video fejet, vagy Gimbal fejet fog jelent. A kérdés, hogy ehhez vigyünk-e, vegyünk-e még egy újabb állványt? De az biztos, hogy a vízszintező egységet (leveling base) nem nélkülözhetjük! A videófejek önmagukban alkalmatlanok még oly egyszerű dologra is (kiegészítő eszköz nélkül), mint pl. hogy egy rövid optikával álló képet komponáljunk… Hiába hasznos eszköz nagy teleobjektívek alatt, de egy -akár egynapos- fotó túrán már vagy lemondunk róla, vagy kell mellé másik állványfejről is gondoskodnunk. Ha meg repülővel utazunk már a csomagolásnál nehéz pillanatok elébe nézünk, de ugyanaz a helyzet a Gimbal fejekkel…
Végül odajutottunk, hogy nincs, - eddig! - nem volt, egy olyan univerzális állványfej, ami mindezen problémákat többlet ráfordítások nélkül oldja meg. Speciális kiegészítők nélkül, kompromisszum mentesen!

Ettől mágikus megoldás a Uniqball fej.

Stabil akár “hagyományos” gömbfejként használva is, de 2D-s, 3D-s döntőfejként, videó-fejként is alkalmazhatjuk. A legnagyobb teleobjektívek súlyát is ugyanúgy leveszi a vállunkról, mint a rendkívül terjedelmes Gimbal megoldások!

Kármán Balázs